Σάββατο 21 Ιουνίου 2014

Ἀπόδειξέ μου τήν ὓπαρξη Θεοῦ




Μοῦ τό εἶπε πόφοιτος τῆς νομικῆς στήν θήνα, μέ φος χιλίων Μεγ­αλέ­ξαν­δρων, νι­κη­τῶν εἰ­­σερχομένων θριαμβευτικά στήν πρωτεύουσα τῆς Περσίας.
- Ἡ παρουσία του δηλώνεται παντοῦ. Ὅσα γίνονται φανερώνουν την ὕπαρξη μιᾶς γνώσεως πάν­σοφης καί γι΄αὐτό καί παντοδύναμης, πού αύτή τά κάνει ὅλα. Με ἄγνοια ἤ  από μόνο του τίποτα δέν μπορεῖ νά γίνει Ὅλα μέ κάποια γνώση γίνονται, και αὐτή την γνώση την ἐννοοῦμε με τον ὅρο Θεός. Ἀπόδειξέ μουσύ τήννυπαρξία της.
- Οὒτεγώ μπορῶ ν' ἀποδείξω τήννυπαρξία της, οὒτ' ἐσύ τήνπαρξή της,πάντησε.

- Σέ τέτοια περίπτωσημως ποιά εἶναι ἡ ἐνδεικνυόμενη στόννθρωπο ἐνέργεια; Ἡ τρο­πή στήνρνηση, ἡ στήνναζήτηση τῆςλήθειας; Ἡ ἂρνηση μιᾶς σημερινῆς παρα­δοχῆς, ὕστερα ἀπό χιλιάδων χρόνων πείρας στήν ἐπίγεια ζωή τοῦ ἀνθρώπου πάνω στην γῆ, προϋποθέτει σαφήπί­γνω­ση τῆς πρός ἂρνησην παραδοχῆς. 

ν κάποιοςρνεῖται αὐτό πού δεν ξέρει, ἐπειδή δέν τό κα­­ταλαβαίνει, τότε τίρ­νεῖται; Ὃτανμωςρνεῖται αὐ­το πού δέν κα­ταλαβαίνει, ποτέ δέν θά μάθει κάτι ἀξιόλογο. Ὁ ἂνθρω­πος δέν γενιέται μέ γνώ­σεις. Γεννι­έταιγνο­ώντας τά πάντα. Ἀπό τή στιγμή πού γεννή­θη­κε ὃ­­μωςρ­χίζει νά μαθαίνει, καί μαθαί­νει μέχρι νά πεθάνει. «Γηράσκωεί διδασκό­μενος» εἶπεσοφός Σόλων. Ὃταν ὅμως ἀρνι­έται τάσα δέν ξέρει, πῶς θά μάθει;
πάρχει λόγος σοβαρός, πού δέν πρέπει νά εἶναι δυνατή ἡ ἀπόδειξη τῆς ὓ­παρξης τοῦ Θεοῦ. Τί πιό εὔκολο στόν καθηγητή νά δώσει ἕτοιμη τήν λύση τοῦ προβλήματος πού δόθηκε στους σπουδαστές ὅταν γράφουν διαγώνισμα, καί νά ἀριστεύσουν ὅλοι καί αὐτός νά. ἀποδειχθεῖ ἄξιος δάσκαλος. Γιατί δέν τό κάνει,λοιπόν; 

Βεβαίως γιά νά μή ματαιωθεῖ ὁ σκοπός τοῦ διαγωνισμοῦ. Ἔτσι ματαιώνεται καί ὁ προ­ορισμός τῆς ἐπίγειας ζωῆς τοῦ ἀνθρώπου ὅταν βεβαιωθεῖ ἡ παρουσία τοῦ Θεοῦ. Ἀλ­λιῶς τί πιό εὔκολο νά φανερωθεῖ ὁ Θεός μέ ὅλο τό μεγαλεῖο του καί κανέ­νας νά μή μπορεῖ νά ἀμφισβητήσει τήν ὕπαρξή του. Πρέπει ὅμως ὁ καθένας μόνος του νά δημι­ουργήσει τό ὑπαρξιακό ποιόν καί μέλλον του, καί αύτό δέν μπορεῖ να γίνει άναγκαστικά, ο­ὔτε ἄλλοι μποροῦν νά τοῦ τό κάνουν, ἐπειδή τότε θά εἶναι ἔργο ἄλλων, σάν τό ἄγαλμα, δέν θά εἶναι ὁ ἑαυτός του, θά εἶναι ἄσχετος μέ τήν θέληση τήν δική του καί δέν θά μπορεῖ νά λέγει ἐγώ. Ἡ ἀναγωγή στην πληρότητα τῆς ζῶσας ἐλευθερίας ἀπαιτεῖ προσωπική και θελημένη πορεία, και ὄχι μεταφορά μέ καπίστρι, σάν τά σφάγια πρός τό σφαγεῖο. 

Κατ' ἀρχήν, ἡ πόδειξη εἶναι τέχνασμα παγίδας. Ζων­τα­νόρνί βάζουν στήν παγί­δα πού πρέπει νά πιάσει λε­οντάρι. Ἐνῶ στην παγίδα πού πρέπει να πιάσει λαγό βάζουν λάχανο. Δέν βάζουν λάχανο σέ παγίδα λεονταριοῦ, ἐπειδή τό λάχανο δέν εἶ­ναι ἀ­πό­­­δειξη τροφῆς άρεστής στό λε­οντάρι. Ἀλ­λάν τό λεοντάρι πεισθεῖπό την πόδειξη, πι­ά­νεται στήν πα­γίδα καίπό ἰ­σ­χυ­ρό­τερο θηρίο τῆς ζοῦγκλας πού εἰναι, γί­νε­ται πι­όνίσχυρο καίπό τόρ­νί. Ὁ ἂν­θρω­ποςμως δέν εἶ­ναι θή­ραμα. Εἶναιποψήφιαντό­τητα παντοτινῆςνλευθερία καίρ­μο­­νία ζω­ῆς. Καί δέν εἶναι δυανατό νάδηγηθεῖ σ' αὐτή τήν ζῶσαλευθερία παγι­δευ­όμενος ἢ παραπειθόμενος ἤ πα­ρα­συρό­μενος, διότιτσι χάνει τίς προϋποθέσεις τῆς ἐ­­λευθερίας του. Ἡ ἀπό­δειξη δέν εἶναι λοι­πόν μέθοδος μάθησης,ἀλλά μέθοδος θη­ρεί­­ας, καί γι' αὐτό δέν τήν χρησιμοποιεῖΘεός

Ὁ ἂνθρωπος εἶναι προορισμένος γιά τήν πληρότητα τῆς ζωῆς. Ἡ ζωή δέν εἶναι ὅμωςπλήπαρκτότητα. Πληρότηταλευθερίας εἶναι. Ζωή χωρίς πληρότηταλευ­θερίας δέν εἶναι νο­η­τή. Ὑπαρκτότηταχουν καί τάγάλματα, ἀλλά δένχουν καί δέν μποροῦν νά ἔχουν ζωή. Ἡ ἐλευ­θερία δέν εἶναι δυνατό νά δοθεῖναγκα­στικά στόν ἄνθρωπο. Ποιά ἐ­λευ­θερία μπορεῖ νά δο­θεῖ στόγαλμα, καί νά τό κάνειλεύθερο; Ἡ πρόσκτηση τῆς ζῶσας ἐ­λευθε­ρίας προ­ϋ­ποθέτει ντότη­τα αὐτοσύστα­τη, αὐτοπρόσωπη, καί ξια τῆςλευ­θερίας.
Αὐτός εἶναι λοιπόνπροορισμός τῆςπίγειας ζωῆς τοῦνθρώπου: σύστα­ση ἀ­πό τόνδιο τῆς παντοτινῆςντότητάς του,πειδή μέτεροσύστατηντότητα δέν μπο­ρεῖ νά λέ­γει «ἐγώ». Ἑτεροσύστατηντότηταχουν τά ἀ­γάλματα. Δέν ἒ­χουν ὃ­μως καί δέν μπο­ροῦν νάχουν ζῶσαλευθερία. Γιά νά μήν ἐ­ξομοιωθεῖ μέ τάγάλματα, ὁ ἂν­θρωπος, πρέπει λοιπόν νά τήνχει αὐτοσύστα­τη καίξιαλευθε­ρί­ας τήνντό­τητά του. Καί αὐτός εἶναιπροορισμός τῆςπίγειας ζωῆς του.προσωρινήλευθερία, πούχει στήνπίγεια ζωή του, ὁ ἂνθρωπος, τοῦ δόθηκε λοιπόν σάν ρ­γα­λεῖο, γιά νά τό δου­λέψει καί μέ αὐτό νά τήν διαπλάσει αὐτός τήν παν­το­τινήντότητά του, ἂξια τῆς πλή­ρους καί ζῶσας καί παντοτινῆςλευθερίας, ἐπειδήναγκα­στικήλευθερία δέν γίνεται

Τήν πληρότητα τῆςλευθερίας του, δέν μπορεῖ νά τήν δημιουργήσει ἠ να την ἀγο­ράσει. Γιά νά τήνπο­κτήσει, πρέπει νά τοῦ τήν δώσουν. Ἀλλά δέν εἶναι δυνατό νά τοῦ τήν δώσουνναγκα­στι­κά, ἐπειδήλευθερία εἶναι, καίνα­γκα­στικήλευθερία δέν γίνεται. Γι' αὐτό πρέ­πει νά τήννα­ζητήσειπί­μονα, τήν ζῶσαλευθερία, καί μέ τήνπί­γει­α δι­αγωγή του νάπο­δεί­ξει τόναυτό τουξιό της, γιά νά τοῦ τήν δώσουν.
Προορισμός τῆςπίγειας ζωῆς τοῦνθρώπου εἶναι λοιπόνδημιουργία τῆςξιας γιά τήν πληρότητα τῆςλευθερίας παν­τοτινῆςντότητάς του. Καί τήν δη­μιουργεῖ μέ τάργα του, στήν γι' αὐτό προσωρινήπίγεια ζωή του. Τάργα τουμως καλάκακά, ἐ­πειδή εἶ­ναιργαντογενετικά καίχουν παντοτινές καλέςκακές συ­νέπειες, πρέ­πει νά εἶναιρ­γα τῆς δικῆς του ἐ­λεύθερης θέ­λησης, γιά νά εἶναι δικά του, καί δικές του νά εἰναι καί οἱ συ­νέπειές τους. Γι' αὐτό λοι­πόν κάθε προσ­βολή τῆς ἐ­λεύ­θερης θέλη­σης τοῦν­θρώ­που, μαται­ώνει πάραυτα τόν προορισμό τῆςπίγειας ζω­ῆς του, ὃπως μα­ταιώνει καί τόρ­γο τῶν διαγωνισμῶν στά σχολεῖακοινο­ποίηση στούς μαθητές τῆς σωστῆς λύσης τοῦ προβλήματος πού τούς δόθηκε νά γράψουν

Γι' αὐτό λοιπόν δέν εἶναιπιτρεπτή ἡ ἀπόδειξη τῆςπαρξης τοῦ Θεοῦ, ἐπειδή ἡ ἀπό­δει­ξη θά καταργήσειμεσα τήν προσωρινήλευθερία τοῦνθρώπου, καί χωρίς αὐ­τήν δέν θά εἶναι δυνατή πλέονβεβαίωση τῆςξιοσύνης του, πού εἶναι προϋ­πό­θεση τῆς προαγωγῆς του στήν πληρότη­τα τῆςλευθε­ρίας. Χωρίς ἀ­πό­δειξηξι­οσύνης δέν θά προ­αχθεῖμέν σπουδαστής σένώτερη σχολική τάξη, ὁ δένθρω­πος στήν πλη­­­ρό­τητα τῆς ζῶ­σαςλευ­θε­ρίας, ἐπειδήνα­γκαστικήλευ­θερία δέν γί­νε­ται. Κι' ἂν κά­ποι­οςκανε καί κακή χρήση τῆς προ­σω­ρινῆς ἐ­λευ­θερίας πού τοῦ δόθηκε, θά πά­θει αὐτό πού παθαί­νεικαθέναςταν κάνει κακή χρήση τοῦ δα­νεισμένου χρημα­τικοῦ κε­φαλαίου καίντί νάχει κέρδος μένει καί χρεο­μένος

Γι' αὐτόρθε στόνπίγειο κόσμο μέ μορφή ταπεινοῦνθρώπου, ὁ δη­μι­ουργός του,  Χριστός, γιά νά μή θιγεί ἡ ἐλευθερία τοῦνθρώπου, πού Αὐτός τοῦ τήνδωσε, καί μα­ταιωθεῖπροορισμός τῆςπίγειας ζωῆς του

δυνατότητα πούχουν οἱνθρωποι νάμφισβητοῦν τήνπαρξη τοῦ Θεοῦ, ἀντί νά τήννα­ζητοῦν, δέν εἶ­ναι ὅμως μόνοκφραση τῆςλευθερίας πούχουν, ἀλ­λάπί πλέ­ον εἶναι καί μέ­ρος πολλαπλοῦ κόσκινου, πού κοσ­κινίζειπο­τελεσματικά, καί δια­χω­ρίζει τούςξιουςπό τούςνάξιους, γιά νά μή περάσει στόν κόσμο τῆς παντοτι­νότη­τας κανέ­νας μέρνητικές διαθέσεις, καίπαναληφθεῖτύπουωσ­φό­ρουποστασία. Ὃταν λοι­πόν κάποιος λέγει:πόδειξέ μου τήνπαρξη τοῦ Θεοῦ γιά νά πιστέψω, κάνει αὐτό πού θα ἔκαμνε το ποντίκι ἄν ζητοῦσε νά τοῦ δείξουν τό δόλωμα τῆς ποντικοπαγίδας.  

Προϋπόθεση τῆς μάθησης εἶναιπαραδοχή τῆςγνοιας. Ἡ παραδοχή τῆςγνοι­ας πληγώνειμως τήν περηφάνεια τοῦ ἀνόητου ἀνθρώπου. Ἡ δέ περηφάνεια εἶναι ἀποτέ­λεσμαδέας πού βεβαι­ώνει πληρότητα ἐσωτερική, καί πα­ράγει νόημα δο­­χεί­­ου γεμάτου, μή δεχόμενουλλη ποσότητα. Παράγει δηλαδή ἂρνη­ση μάθη­σης. Καί ἡ ἂρνηση μάθησηςκτρέπει στίς σοφι­στείες τοῦ τύπου: «ἀπό­δειξέ μου τήνπαρξη τοῦ Θεοῦ νά πιστέψω». Λές καί τοῦ τήν χρω­­στᾶνε τήν ἀπόδειξη. Καί δέν καταλαβαίνειτι ἀπαιτώντας ἀπόδειξη ἐ­ξομοιώ­νει τόν πνευμα­τι­κόαυτό του μέ τόν σω­ματικά παράλυ­το, πού δέν μπο­ρεῖ νά συν­­τη­ρηθεῖ καί ζη­τιανεύει γιά νά διατραφεῖ. Γι' αὐτό λοι­πόν θάν­ταχθοῦν στόν κόσμο τῆςνλευθερία καίρμονία ζῶ­σας παντοτι­νό­τητας, μόνοκεῖνοι πού μέ τήνλευθε­ρία τῆςπί­γειας διαγωγῆς τους θάναπτύξουνδῶ στήν γῆ κοινωνικήρμονικότητα, δηλαδήξιοσύνη πλήρους ἐ­λευ­θε­ρίας

Αὐτό σημαίνειτι οἱ κοινωνικάνώμαλοι, -αὐτοί πού μιμοῦνται τόθος τῶν ζώων και νομίζουν τι εἶναι προοδευ­τικοί και καυχώνται- ὂχι μόνο θά χάσουν τήνλευ­θερία πού ἔχουν, ἀλλά καί θά κολασθοῦν παντοτινά.  
Γιάννης Μιχαηλίδης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου